Realizacja Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Trzymaj formę”

Realizacja Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Trzymaj formę”

I. Artykuły na szkolnej stronie internetowej.

II. Autorskie opracowanie podstawy programowej z wychowania fizycznego wspierające zainteresowania dzieci i młodzieży wychodzące naprzeciw tradycjom sportowym i rekreacyjnym środowiska lokalnego.

III. Projekt edukacyjny promujący zmianę zachowań w zakresie stylu życia w środowisku lokalnym w ramach realizacji Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „TRZYMAJ FORMĘ”

 

I. Artykuły na szkolnej stronie internetowej.

ARTYKUŁ

Włącz myślenie i wyłącz palenie – Światowy Dzień Rzucania Palenia

papieros 05„ŚWIATOWY DZIEŃ RZUCANIA PALENIA”,
który corocznie przypada na trzeci czwartek listopada
w tym roku obchodzimy 18 listopada.

Trudne czasy pandemii, związany z nimi lockdown
i różnorodne ograniczenia, mogą wpływać negatywnie na nastrój.
Chcąc szybko poprawić swoje samopoczucie, wiele osób sięga po łatwo dostępne używki, takie jak alkohol
i papierosy.
To niebezpieczne zjawisko, które może przyczynić się do rozwoju nałogu lub jego nawrotu.


W naszej szkole zabiegamy o powietrze wolne od dymu tytoniowego.
Szkoła jest miejscem, w którym palenie papierosów jest zakazane literą prawa gdyż jest to instytucja użytku publicznego.
papieros 07
 
Przez podejmowane działania staramy się podnosić świadomość naszej młodzieży. Zwracamy uwagę uczniów, że palenie tradycyjnych papierosów i e – papierosów niczym się od siebie nie różni. Palący i osoby w otoczeniu wdychają tą samą wyniszczającą organizm substancję.
Paląc, zapraszamy do naszego organizmu cichego zabójcę, który podstępnie uzależniając uszkadza górne i dolne drogi oddechowe. W częstych przypadkach prowadzi to do rozwoju nowotworów.

Palenie papierosów to poważny problem naszych czasów. Warto pamiętać, że palacz zaciąga się dymem, który zawiera 4000 związków chemicznych,
z czego około 40 jest rakotwórczych – wszystkie rodzaje papierosów (także light oraz slim) są tak samo trujące dla organizmu!
sklad

Najskuteczniejszym sposobem ograniczenia ryzyka zachorowania na raka płuc
jest rzucenie palenia.

Z powodu palenia tytoniu w Polsce każdego roku  umiera około 67 tysięcy dorosłych osob.
Badania wykazują, że znaczny procent uczniów klas 7-8 i starszych ma za sobą kontakt z pierwszym papierosem.
Nałogowo pali około 3% młodzieży w wieku 14 – 15 lat.
Młodzież ma świadomość, że palenie jest złym nawykiem, jednak palenie jest wśród nastolatków modne.

Młodzież sięga po papierosa:
- z ciekawości,
- za namową znajomych,
- z nudy,
- pod presją grupy rówieśniczej.
 
Bądź asertywny!!!
papieros 02

Jeżeli ktoś nakłania Cię do zapalenia papierosa, zachowaj się asertywnie czyli odmów stanowczo, nie urażając przy tym drugiej osoby.
 
Jak zachować się asertywnie?
- Metoda zacinającej się płyty: wielokrotnie odmawiasz (jak płyta, która się zacięła) np. Nie, dziękuję, nie mam na to ochoty.
- Metoda zasłony dymnej: pozornie zgadzasz się z krytyką własnej osoby, mówiąc np. Masz rację, przejmuję się tym, co myślą o mnie rodzice.
- Metoda zadawania pytań: wypytujesz o dobre i złe strony propozycji np. Co złego jest w tym, że nie chcę palić?
papieros 03
 
Czy wiesz , że:
- Gdyby koń zjadł 2 kg liści tytoniu zdechłby w ciągu 24 godzin.
- Dym papierosowy zawiera więcej szkodliwych dla zdrowia związków chemicznych niż opary produkowane przez silnik diesla (wg badań przeprowadzonych w Centrum Zdrowia w Mediolanie).
- Nikotyna dochodzi do mózgu w czasie 10 sekund po zaczerpnięciu w płuca.
- Polska była pierwszym krajem na świecie, który w połowie lat 90 wprowadził ostrzeżenie zajmujące 30% paczki. Szacuje się, że dzięki temu 300 tysięcy Polaków zdecydowało się rzucić palenie.
papieros 08a
Bez względu na wiek rzucenie palenia się opłaca!
 
Szkolny Koordynator Programu
"Trzymaj Formę"
Grażyna Kwiecień

ARTYKUŁ

Back to school - tornister wagi lekkiej

 

tornister 003LEKKI TORNISTER
 Pod tym hasłem chcemy wszytkim zwrócić uwagę na problem wad postawy u dzieci i młodzieży szkolnej.
Przeciążone plecaki, kilkugodzinne siedzenie w ławce lub przy biurku w jednej pozycji, za mało ruchu i przerw na ćwiczenia rozciągające i korekcyjne – to wciąż powody, które przyczyniają się do wykształcania u naszych pociech wad postawy.
 Działanie w tym zakresie jest niezmiernie ważne.
Kształtując u młodych ludzi odpowiednie zachowania i nawyki, kształtujemy ich zdrowy kręgosłup.
 
plakat A2 lekki tornister

ZALECENIA GŁÓWNEGO INSPEKTORA SANITARNEGO:
 
  • waga tornistra nie powinna przekraczać 10 % do 15 % masy ciała dziecka,
  • tornister (plecak) powinien posiadać usztywnioną ściankę tylną przylegającą do pleców,
  • jego ciężar powinien być rozłożony symetrycznie,
  • cięższe rzeczy powinny być umieszczone na dnie, a lżejsze wyżej,
  • tornister powinien mieć równe, szerokie szelki, zapewniające przyleganie plecaka do pleców,
  • tornister należy nosić na obu ramionach,
  • konieczna jest kontrola rodziców nad zawartością tornistra.
CO TYLE WAŻY:
  • pusty plecak waży od 0,5 kg do 3 kg,
  • podręczniki i zeszyty to ciężar od 4 do 4,5 kg,
  • piórnik waży średnio około 0,3 kg,
  • waga przeciętnego śniadania to 0,5 kg,
  • waga stroju sportowego to 0,3 kg.
 
CO ZROBIĆ Z TYM CIĘŻAREM?
 
  • zbadaj ile waży twój pusty plecak,
  • wyrzuć wszystko co zbędne,
  • nie noś zabawek, pamiętników, albumów, słowników, atlasów, termosów,
  • zawsze noś plecak na obu ramionach,
  • trenuj sport, wzmacniaj mięśnie, zapisz się na dodatkowe zajęcia sportowe,
  • wykorzystuj możliwość przechowywania w szkole podręczników, zeszytów i przyborów plastycznych w szufladach i szafkach w salach lekcyjnych.
W Polsce, jak i na świecie przyjmuje się wielkość od 10% do 20% wagi ciała ucznia,
choć najczęściej wskazywaną jako właściwa jest wartość do 10%.
 Główny Inspektorat Sanitarny- www.gov.pl---kliknij w fotografię
tornister 001

Z powodu długotrwałej pandemii tradycyjne szkolne życie i rytm dnia, zmieniło się w nauczanie domowe za pośrednictwem lekcji online. Problem obciążenia kręgosłupa poprzez niewłaściwe lub długotrwałe siedzenie w jednej pozycji, wyparł noszenie za ciężkich tornistrów.
Nie mniej jednak problem istnieje i razem z uczniami, wrócił do szkół.
Mniej ruchu prowadzi do utrwalania złych nawyków postawy, a co za tym idzie, do zwyrodnień kręgosłupa.
Należy z tym walczyć i zadbać o zdrowie naszych dzieci.
 
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z poniższych linków:
 
 push 01push 03

Szkolny Koordynator Programu "Trzymaj Formę"
Grażyna Kwiecień

ARTYKUŁ
Upcyclingowa gra w zielone

 

upcycling 01W oczekiwaniu na wiosnę zapraszamy do wspólnej zabawy

 "Upcyclingowa gra w zielone"

- Korzystając z przykładów zamieszczonych w galerii załóż hodowlę roślin.

- Twoją pracę mogą ocenić nauczyciele, dlatego obserwuj hodowlę i zrób dokumentację zdjęciową - szczegółowe informację uzyskasz na lekcjach przyrody, biologii i techniki.

- efekty Twojej hodowli i pomysły na upcycling zamieścimy w galerii.
e_mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zgodnie z tradycją "Gry w zielone" nagrodami będą owoce. 

 

Galeria nadesłanych upcyclingowych doniczek i hodowli roślin.

                klasa I-III                                     klasa IV-V                                    klasa VI- VIII

upcycling 05upcycling 12upcycling 02

OKIENKO HISTORYCZNE

art 1filmart 2

Pojęcie recyklingu jest już nam dobrze znane.

Romek raz zapytał tatę,
co to jest recykling tato?
Po czym tata się zamyślił,
  i tak odpowiedział na to -
to są takie czary mary,
że z butelek plastikowych,
ktoś wyprodukuje bluzę
albo szalik kolorowy.
Gdy butelek oddasz chmary,
dobrze zgnieciesz, wyszorujesz -
 w sklepie zjawią się polary.
To są takie czary mary.

Ręka w górę, kto słyszał o recyklingu! Widzę las rąk!

reka

No to wspaniale – wszyscy znamy podstawy ekologii.

Jednak dla tych, co nie do końca wiedzą, czym konkretnie jest
RECYCLING – UPCYCLING i DOWNCYCLING
zamieszczam krótką informację.

recycling

RECYCLING

recycling 01

To proces polegający na przetworzeniu zużytego produktu albo tworzywa w taki sposób, aby powstała nowa wersja tego samego produktu albo tworzywa.

UPCYCLING

upcyccling 01

Coraz częściej do naszej świadomości dociera pojęcie upcyklingu. To właśnie dzięki niemu odpad zyskuje nową wartość czy użyteczność, czasem staje się niepowtarzalnym rękodziełem. W ten sposób, nie ograniczając naszej wyobraźni, możemy ograniczać ilość odpadów powstających w naszych domach.

Upcycling często stosowany jest przez artystów. Terminem tym można również określić np. sytuację, w której ze zużytych butelek PET tworzony jest dom czy bluza polarowa.

DOWNCYCLING

downcycling

To proces w wyniku którego otrzymujemy przedmiot lub tworzywo o mniejszej wartości niż przedmioty/tworzywa, z których powstał. Przykładem może być np. papier, w miarę powtarzających się procesów recyclingu traci na swojej wartości, albo reklamówka, która staje się workiem na śmieci.

Po co to wszystko?

Żeby ograniczyć produkcję śmieci, a przede wszystkim plastik, który dostaje się do środowiska. Żeby kupować mniej, tylko samemu przygotowywać różne gadżety, co również przyczynia się do generowania mniejszej ilości śmieci. W końcu żeby dobrze się bawić i przy okazji udowodnić, że nie wszystko trzeba wyrzucać.

Dajmy drugie życie opakowaniom.

Chodzi o to, żeby nie wyrzucać opakowań, starych koszulek czy podartych skarpet, ale zmieniać je na coś użytecznego – i niejednokrotnie pięknego. Opakowania (plastikowe i szklane) można ozdabiać, przerabiać i używać ponownie, w nieco innej roli.

Wykorzystajmy to i zróbmy sami doniczki w których ...

 możemy wysiać np. nasiona rzeżuchy, szczypiorku, czy sałaty.

Dojrzałe roślinki zostaną wykorzystane do zdrowego drugiego śniadania.

Grażyna Kwiecień

 

ARTYKUŁ

Pozytywnie zakręceni - "Trzymaj formę"

O zdrowiu naszym i naszej rodziny w znacznej mierze decydujemy sami
- zależy to od naszego stylu życia.

Wprowadzając nawet nieznaczne zmiany naszych zachowań możemy osiągnąć ogromne korzyści.

strala1przerwa sport

 

II. Autorskie opracowanie podstawy programowej z wychowania fizycznego wspierające zainteresowania dzieci i młodzieży wychodzące naprzeciw tradycjom sportowym i rekreacyjnym środowiska lokalnego.

strala1zadania1

Zaprezentowane powyżej zadania były i mogą być nadal wykorzystywane do realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego nie tylko w czasie zdalnego nauczania.

 

strala1forma

Zestawienie zawiera piętnaście zadań pod współnym hasłem:"TRZYMAJ FORMĘ"
z trzydziestoma tematami lekcji wraz z podstawą programową. 
 

W konstruowaniu poszczególnych lekcji, ważnym elementem zadań są materiały zamieszczone
na szkolnej stronie e_learningowej w "kostkach":


strala1strefa 0

 

 ♦ "Wychowanie fizyczne AVI"
"Badminton AVI "
"Gimnastyka korekcyjna AVI"

 

III. Projekt edukacyjny promujący zmianę zachowań w zakresie stylu życia w środowisku lokalnym w ramach realizacji Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „TRZYMAJ FORMĘ”

strala1 pasja

 

Koordynator Szkolnego Programu "Trzymaj Formę".
Grażyna Kwiecień